Witamy na stronie Treningu Zwycięzców
Przygotowaliśmy nową dla uczniów ofertę.
Trening kompetencji potrzebnych uczniom dla osiągnięcia dobrostanu w oparciu o doświadczenia w Treningu Zwycięzców i filmu z festiwalu EDUKINO.
Filarami treningu kompetencji potrzebnych uczniom dla osiągnięcia dobrostanu będą 3 warsztaty realizowane z aktywnym udziałem uczniów.
Warsztat 1 Temat: Zrozumieć znaczenie dbania o swój dobrostan
Cele:
- Pomóc uczniom zrozumieć znaczenie dbania o swój dobrostan.
- Nauczyć uczniów podstawowych technik samoopieki.
- Zachęcić uczniów do tego, aby dbanie o swój dobrostan uczynili stałą częścią ich życia.
- Czym jest dobrostan [zdrowie fizyczne (ciało), psychiczne (umysł) i emocjonalne (relacje z innymi ludźmi)] i dlaczego trzeba o niego dbać, codziennie poświęcać na to czas.
- Jak zadbać o ĆWICZENIA FIZYCZNE - świetny sposób na poprawę kondycji, złagodzenie stresu i zwiększenie poziomu energii (Warsztat przeprowadzimy z wykorzystaniem filmu znanego rapera Willa Smitha „Bieganie i czytanie”).
- Jak zadbać o ZDROWY SEN jako warunek dobrostanu fizycznego i psychicznego.
- Jak dbać o ZDROWE ODŻYWIANIE - świadomie wybierać co jemy - by pożywienie służyło poprawie nastroju, poziomu energii i ogólnemu dobrostanowi.
- Jak relaksować się – TECHNIKI ODDYCHANIA I MEDYTACJI - dla zmniejszenia stresu i poprawy jakości snu, dobrostanu fizycznego i psychicznego.
- Jak poprawić swoje RELACJE SPOŁECZNE - co robić by spędzać więcej czasu z bliskimi i by wspólnie spędzany czas pomagał odreagować stres, poprawiał nastrój i zwiększał poczucie własnej wartości - zwiększał dobrostan społeczny.
- Jak sprawić, by dbanie o dobrostan stało się regularną częścią życia. Jak rozwijać konstruktywne nawyki w tym zakresie.
Warsztat 2 Temat: Radzenie sobie z trudnymi emocjami, komunikacja i budowanie pozytywnych relacji
Cele:
- Zwiększyć u uczniów świadomość doświadczanych trudnych emocji i ich natury.
- Zapoznać uczniów ze sposobami radzenia sobie z trudnymi emocjami.
- Uświadomić uczniom korzyści z budowania i sposoby budowania pozytywnych relacji.
- Identyfikacja trudnych relacji doświadczanych przez uczniów.
- Dlaczego odczuwamy stres w sytuacjach trudnych; jak powstaje reakcja stresowa w organizmie i jak sobie z nią radzić (z wykorzystaniem krótkiego filmu dr. Heidi Hanna „Jak kierować stresem, aby osiągnąć sukces”.
- Przegląd dostępnych uczniom technik radzenia sobie z trudnymi emocjami, w tym: nazywanie swoich emocji i mówienie o nich, uprawianie sportu, słuchanie muzyki, spędzanie czasu z przyjaciółmi i rodziną, itp.
- Trening trzech kroków asertywności. Jak je wykorzystać dla zmniejszenia stresu i poprawy komunikacji.
- Korzyści z budowania pozytywnych relacji. Jak sprawić by czas spędzany z bliskimi pomagał zmniejszyć stres, poprawiał nastrój i zwiększał poczucie własnej wartości.
- Co zrobić by czuć się bardziej wspieranym i czuć się bardziej szczęśliwszym.
- Sposoby poprawiania relacji w szkole poprzez organizowanie wydarzeń np..a. klubu lub koła w szkole, które promuje budowanie pozytywnych relacji, na przykład dyskusyjny klub filmowy czy naukę tańca. b. Stworzenie broszury lub plakatu o budowaniu pozytywnych relacji, który można rozpowszechniać w szkole i w społeczności. c. Organizowanie wspólnego wydarzenia lub akcji, która promuje budowanie pozytywnych relacji takich jak jogging czy przygotowanie szkolnego lunchu sałatkowego.
Warsztat 3 Temat: Zwiększenie kontroli nad własnym rozwojem, nauką i sposobami spędzania czasu wolnego (zwiększanie sprawczości).
Cele:
- Określić, czym jest poczucie sprawstwa.
- Zapoznać uczniów ze sposobami zwiększania własnej kontroli i poczucia sprawstwa w zakresie uczenia się, rozwoju osobistego, zdrowia psychicznego i fizycznego oraz pozytywnego spędzania czasu.
- Zaangażowanie uczniów do współpracy przy realizacji projektów, które promuje poczucie sprawstwa.
- Dyskusja na temat znaczenia poczucia sprawstwa - przekonania uczniów , że mają kontrolę nad swoim życiem i mogą wpływać na swoje wyniki. ( z wykorzystaniem krótkiego filmu Outcas reż. Yury Sysoev ).
- Jak rozpoznać swoje talenty/zdolności które warto rozwijać.
- Dlaczego warto myśleć o swojej przyszłości i marzyć o sukcesach.
- Jak przechodzić od marzeń do planów i celów?
- Jak stawiać sobie cele by łatwiej było je zrealizować?
- Jak nieuniknione porażki zamieniać w doświadczenia pomocne w osiąganiu sukcesu i to wszystko inne tu mówisz wszędzie o ćwiczeniach grupowych?
- Jak rozwiązywać problemy?
- Jak prosić o pomoc?
Doświadczenia poprzednich zrealizowanych projektów pokazują, że tylko realizacje w których zaangażowały się najwyższa Dyrekcja Szkoły osiągały ponadprzeciętny sukces. Ważny jest też udział rodziców, którzy powinni wspierać swoje dzieci – podtrzymując ich motywację do ćwiczeń, pomagając w wytworzeniu pozytywnych nawyków. Realizacja ćwiczeń indywidualnych w poszczególnych warsztatach wyrabia w uczestnikach umiejętność pokonywania trudności i konsekwencji w osiągnięciu wybranego celu oraz zaspokaja potrzebę zdobywania wiedzy i nowych umiejętności. Realizacja ćwiczeń grupowych w poszczególnych warsztatach wzbudza w uczestnikach młodzieży potrzebę podejmowania działań z innymi rówieśnikami umożliwiających rozwój intelektualny, psychiczny i społeczny uczestników grupy, potrzebę nawiązywania i pielęgnowania zdrowych relacji międzyludzkich oraz odnajdowania radości w przebywaniu z innymi ludźmi.. Czego się nowego nauczyli i Jakie nawyki zaczęli rozwijać. W projekcie ważna jest rola nauczyciel. Dzięki temu, że występuje on w roli coacha a nie belfra rozliczającego ucznia z tego jak wypełni nauczycielem a podstawę programową uczeń ma możliwość nawiązania ze swoim nauczycieli relacji emocjonalnej mistrz – uczeń.